Succesvol werkbezoek CDA-fractie aan Vanboeijen | november 2017

Succesvol werkbezoek van CDA-fractie aan Vanboeijen

Op vrijdag 3 november 2017 brachten CDA-fractieleden een werkbezoek aan Vanboeijen in Assen. Doel van het werkbezoek was een bredere kennismaking met Vanboeijen en het delen van haar visie op zorg. En hoe het CDA vanuit het politiek domein kan meedenken.

Het bezoek startte met een kennismaking waarbij Vanboeijen haar visie op zorg deelde. Het belangrijkste uitgangspunt hierin is dat in alles wat Vanboeijen doet, de bewoner/cliënt centraal staat. De CDA-bezoekers waren onder de indruk van de uitwerking van deze visie in het dagelijks leven de bewoners/cliënten. Zij onderstreepten daarnaast het belang van de initiatieven die Vanboeijen neemt om de participatie van mensen met een verstandelijke beperking in de maatschappij te bevorderen en vergroten. Het CDA merkte voor Vanboeijen het belang van zichtbaarheid van haar organisatie en de daarin doorgemaakte positieve ontwikkeling op. "Vanboeijen mag trots zijn op haar werk en plaats in de samenleving."

Een invulling van de dag die aansluit bij wat iemand kan, wil en die uitdaagt. Dat is wat Vanboeijen haar bewoners/cliënten wil bieden. In een rondleiding langs verschillende werklocaties van Vanboeijen in Assen kregen de bezoekende CDA-leden een goede indruk van de mogelijkheden die Vanboeijen hiervoor heeft. Zo werd het hout- en metaalbewerkingsbedrijf Multa bezocht waar medewerkers het bedrijfsproces lieten zien. Hier worden prachtige, volwaardige producten gemaakt die verkocht worden aan diverse (veelal externe) klanten.

De woon- en werklocaties in de wijk Kloosterveste gaven de bezoekers ook een beeld van werk voor bewoners/cliënten. Hier kunnen zij volop creatief bezig zijn. In de verschillende ateliers worden onder andere kaarsen, keramiek, schilderijen en viltproducten gemaakt. Deze producten worden vervolgens via de eigen locaties en winkels verkocht.

Er wordt volop samengewerkt met andere, lokale partners om ideeën te verwezenlijken en kennis te delen. Nieuwe kansen die zich hierin voordoen worden volop benut. Zo zijn er vergevorderde plannen om de brasserie in Kloosterveste samen met Alescon om te vormen en te exploiteren. Het CDA juicht dergelijke samenwerkingen toe en ondersteunt deze van harte.