Nachtzorgmedewerkers
Samen zorgen wij voor een veilige nacht
Nachtzorg bij Vanboeijen biedt, zoals de naam al zegt, zorg aan bewoners met een verstandelijke beperking die 's nachts zorg nodig hebben. Het doel is om de nacht voor de bewoners zo comfortabel, rustgevend en veilig mogelijk te laten verlopen. Het team is opgesplitst in twee functies: de centralisten en de uitvoerende nachtzorg.
De centralisten
's Nachts werken er vier centralisten op de meldkamer in de Kluut in Assen. Ze zijn verantwoordelijk voor het observeren en signaleren van zorgvragen van 46 woonlocaties bij Vanboeijen. Meldingen komen binnen via drie meldbanken, waar bewoners gebruik maken van Domotica-apparatuur in hun woningen. Het zogenaamde inluisteren kan zowel actief al passief ingezet worden. Sommige bewoners roepen de centralisten en bij andere bewoners interpreteren de centralisten de geluiden op bijvoorbeeld onrust of epilepsie. Actieve meldingen worden bijvoorbeeld gemaakt door het indrukken van een verpleegknop, het dragen van een hals- of polszender of het trekken aan een koord. In dit geval nemen de centralisten vaak eerst contact op met de bewoner om te achterhalen wat er aan de hand is of om te laten weten dat er iemand langskomt. Passieve meldingen kunnen worden veroorzaakt door sensoren, zoals bewegingssensoren, ruimteverlatingsmelders of deurcontacten.
Bij sommige bewoners wordt gebruik gemaakt van cameratoezicht. Dit mag alleen met toestemming van de ouder, verwant of wettelijk vertegenwoordiger van de bewoner, aangezien dit een maatregel betreft die onder de wet zorg en dwang valt. Het moet bijdragen aan de veiligheid van de bewoner en het gaat altijd in overleg met de driehoek: client/bewoner, ouder/verwant/wettelijk vertegenwoordiger en (persoonlijk) begeleider. Daarnaast kunnen een aantal bewoners telefonisch contact opnemen met de centralisten. De centralisten krijgen meldingen binnen van de bewoners en beoordelen of er sprake is van een hulpvraag. Mocht dit het geval zijn, dan belt de centralist de uitvoerende nachtzorgmedewerker, of een slaapdienst, mocht die in de woning aanwezig zijn. Het is voor de centralist van groot belang om de grote hoeveelheid bewoners goed te kennen en dat de informatie compleet en up-to-date is.
Tijdens de nachtelijke uren beantwoorden de centralisten ook de receptietelefoon. Bij calamiteiten coördineren ze de acties en wordt deze doorgegeven aan collega's die verantwoordelijk zijn voor de uitvoerende zorg of de slaapdienst. De centralisten wisselen elkaar regelmatig af vanwege het grote aantal meldingen (ongeveer 7000 per nacht). Uiteraard nemen ze ook regelmatig pauzes om alert te blijven. Tegen de ochtend rapporteren de collega’s in het ONS-systeem of er bijzonderheden hebben plaatsgevonden tijdens de nacht en vindt er een overdracht plaats met de slaapdiensten.
Uitvoerende zorg
Ook al zitten de centralisten en de uitvoerende nachtzorgmedewerkers niet in hetzelfde gebouw, toch is er sprake van een nauwe samenwerking. Dit is ook van groot belang, want beide zijn afhankelijk van de informatie en ervaringen die met elkaar gedeeld worden. De uitvoerende nachtzorgmedewerkers beginnen om 22.15 uur met het ontvangen van overdrachten van de woongroepen, voornamelijk via telefonisch contact. De gebouwen mogen pas verlaten worden om 22.30 uur, want dan hebben de centralisten het inluistersysteem geactiveerd. Zo is er altijd toezicht op de woning en is de situatie zo veilig mogelijk voor de bewoners.
Wanneer de uitvoerende nachtzorgmedewerkers opdracht krijgen van de centralisten, begeven ze zich naar de desbetreffende bewoner en proberen ze de juiste zorg of begeleiding te bieden om de bewoner te helpen weer in slaap te komen. Hierbij valt te denken aan het helpen bij de verschoning of toiletgang, even een gesprekje, of enkel het bieden van nabijheid. Ook worden er rondes gelopen door gebouwen. De uitvoerende nachtzorgmedewerkers gaan bij bewoners langs die een vaste zorgvraag hebben. Deze worden op vaste momenten in de nacht ingepland. De meest voorkomende werkzaamheden zijn verschoningen, hulp bij de toiletgang en wisselligging toepassen middels de dynamische lig orthese (ook wel dlo genoemd). Dit laatste is de meest voorkomende vaste handelingen. Ook als het eventjes iets minder gaat met een bewoner, kan het zijn dat ze daar even wat vaker langsgaan om te kijken hoe het gaat. Het is daarbij wel van groot belang dat dit niet ten koste van de nachtrust gaat.
Daarnaast hebben de medewerkers van de nachtzorg ervaring met het oplossen van incidenten en crisissituaties die zich ’s nachts kunnen voordoen. Denk hierbij aan grote stroomstoringen, brandalarmen, weggelopen bewoners en situaties van grote onrust.
Nachtzorg in Assen
We spreken een aantal van de nachtzorgmedewerkers uit het team in Assen. “Bij de nachtzorg is het belangrijk dat we op elkaar kunnen bouwen. Soms hebben we rustige nachten en soms ook hele drukke nachten. We zijn verantwoordelijk voor alle doelgroepen, wat betekent dat onze nacht er altijd anders uitziet en dat je continu bij elke bewoner moet schakelen: wat heeft hij of zij nu nodig?”, vertelt Ina die al meer dan 20 jaar bij Vanboeijen in het nachtzorgteam werkt. “Door het opbouwen van een vertrouwensband met de bewoners, leren zij ons ook kennen. Bovendien vormen we een hechte groep collega's waarop we kunnen vertrouwen.”
Collega Helma vult haar aan: “Het belang van de nachtzorg voor bewoners wordt vaak onderschat, terwijl wij toch negen van de vierentwintig uur op een dag aanwezig zijn. Vaak wordt er gedacht dat er niet zoveel te doen is, ‘want de bewoners slapen toch allemaal ’s nachts?’ Dit is niet altijd het geval. Tijdens de nacht zijn bewoners, en wij ook, kwetsbaar en moeten we het echt samen doen. Gelukkig hebben we een prachtig team in Assen. Een team dat heel hecht is en weet wat ze aan elkaar hebben. Samen zorgen wij voor een veilige nacht.”
Voordelen van het werken in de nacht
Voor de meeste werkenden begint de dag zo tussen 07.00 en 09.00 uur in de ochtend, dit geldt niet voor de medewerkers van het nachtzorgteam bij Vanboeijen. Zij hebben er specifiek voor gekozen om te werken in de nacht. Collega Angela vertelt: “Het werken in de nacht heeft veel voordelen: je komt langs op veel locaties en werkt dus ook met veel verschillende doelgroepen. Daarnaast heb je natuurlijk heel wisselende werkzaamheden. Dat maakt het voor mij zo leuk.” Collega Bob vertelt dat er weinig verloop is bij het nachtzorgteam: “Ik denk dat het afhangt van de bewuste keuze die mensen maken om 's nachts te werken, en ook van de gunstige arbeidsvoorwaarden. Persoonlijk zou ik niets anders meer willen!”
Portret Bob Oskam
“Mijn naam is Bob Oskam. Ik ben 40 jaar oud en ik werk in de nachtzorg in Assen. Samen met mijn vriendin, haar kinderen en onze hond Layka woon ik in Hoogeveen. Ik werk vanaf 2003 bij Vanboeijen, waar ik ben begonnen bij de nachtzorg als uitzendkracht. Daarna heb ik een zorgopleiding gevolgd bij Vanboeijen en heb ik gewerkt op meerdere woon- en dagbestedingslocaties. In 2008 ben ik teruggegaan naar de nachtzorg. Het leuke aan het werken in de nacht is de afwisseling. Soms vertel ik een verhaaltje op een kind- en jeugdgroep, een andere keer probeer ik agressie te reguleren of ben ik bij een bewoner om te helpen wisselen van slaaphouding. Voor dit werk moet je creatief zijn in het bedenken van oplossingen en snel kunnen schakelen. Geen nacht loopt hetzelfde, dat is juist wat ik zo leuk vind aan het werken in de nachtzorg en wat mijn werk bijzonder maakt.”
Nachtzorg in Meppel
Team nachtzorg in Meppel bestaat uit negen nachtzorgmedewerkers en samen bieden zij zorg en ondersteuning aan bewoners van elf woningen in Meppel. “Wij hebben bij Vanboeijen de mooiste baan die er is”, aldus Barbera (begeleider Nachtzorg).
“Het team biedt zowel zorg als begeleiding, wat ervoor zorgt dat het werk erg afwisselend is. Dit betekent dat ze veel moeten schakelen en veel kennis van zaken moeten hebben.”
“Eén van de mooie en uitdagende aspecten van nachtwerk is dat de medewerkers niet over dezelfde deskundigen beschikken als overdag. Dit betekent dat de medewerkers zelf innovatief en accuraat moeten zijn in hun werk. Doordat ze een klein team zijn, zijn ze goed op elkaar ingespeeld en maken ze optimaal gebruik van elkaars kwaliteiten.”
“Hoewel de nachten soms erg druk kunnen zijn en er amper tijd is om te eten of koffie te drinken, zijn er ook rustige nachten. De visie van het team in Meppel is om ervoor te zorgen dat iedereen een goede nachtrust heeft, zonder te veel onderbrekingen, omdat een uitgeruste bewoner overdag beter functioneert. Het team is zeer betrokken bij de bewoners en doet er elke nacht alles aan om de nacht zo rustig mogelijk te laten verlopen.”
Een mooie quote van het team is: “Hoe minder wij hoeven te doen, hoe beter het is voor de bewoner, die dan een goede nacht heeft".
“Dit mooie werk kunnen wij overigens niet doen zonder de centralisten die onze oren zijn waar wij niet zijn. Samenwerking is onze grote kracht binnen de nachtzorg!”