15 augustus 2019

Zomerzorgen

Het is zomervakantie en in de media, politiek en economie is er weinig nieuws en ligt het werk grotendeels stil. Het is komkommertijd, maar niet in de zorg. Ieder jaar is de zomer juist een uitdaging. Waar in andere sectoren het werk wordt stilgelegd, gaat de zorg altijd door.

Deze situatie zorgt jaarlijks voor zomerzorgen. Het is een uitdaging om de roosters gevuld te krijgen en ervoor te zorgen dat ook in deze periode de bewoners en cliënten kunnen genieten van de zomer met leuke activiteiten. Enkele jaren geleden is daarom bij Vanboeijen de zomeractie opgezet. Tijdens de zomeractie kunnen zorgmanagers aangeven op welke woon-, werk- of dagbestedingslocaties extra hulp gewenst is. Bijvoorbeeld omdat medewerkers genieten van een welverdiende vakantie of omdat er extra zomeractiviteiten op de planning staan, zoals een barbecue of een wandeltocht. Deze hulpvraag wordt vervolgens bij collega’s van de ondersteunende diensten neergelegd, zodat we de zomerzorgen met elkaar kunnen oplossen.

Harrie werkt op de afdeling ICT bij Vanboeijen. De afgelopen weken heeft hij zijn computer een paar keer links laten liggen om mee te helpen op een woonlocatie. Hij stak zijn handen uit de mouwen op een woonlocatie in Assen waar ouderen met een intensieve zorgvraag wonen. Zij hebben begeleiding en ondersteuning nodig bij hun dagelijkse handelingen, zoals uit bed komen, wassen en eten. Harrie: “Ik heb geholpen met kleine zorgtaken, zoals helpen met eten en drinken en schone kleren in de kast leggen. Het was voor mij een kleine moeite, maar ik merk dat de bewoners en cliënten en de begeleiders erg blij waren met mijn hulp. Ik vind het mooi dat ik op deze manier kan bijdragen aan een Goed leven voor de cliënten en bewoners.”

Er zijn meerdere collega’s die net als Harrie meedoen aan de zomeractie. Bakken, koken, voorlezen, (duo)fietsen of wandelen, maar net waar er op die locatie behoefte aan is. Verbinding zoeken met bewoners en cliënten en elkaar helpen, zo ‘zorgen’ wij met elkaar de zomer door.  

Over de auteur

Geke van der Kroef, communicatieadviseur Vanboeijen