Fabiënne Meijer
- Fabienne Meijer
- 29 jaar oud
- Woont in Assen samen met haar vriend
- Doktersassistent bij Vanboeijen
Hoe zag je carrièrepad er tot nu toe uit?
Een kleine vijf jaar geleden begon ik als begeleider bij Vanboeijen en werd daarna persoonlijk begeleider. Ondanks de zorgtaken, miste ik het medische aspect. Na een gesprek met collega’s van loopbaan en mobiliteit koos ik voor de interne opleiding tot doktersassistent. Het BBL-traject (Beroeps Begeleidende Leerweg) duurde 15 maanden en combineerde werken en leren. Nu, twee jaar later, werk ik met veel plezier 32 uur per week als doktersassistent, afwisselend in Assen en Meppel.
Wat maakt dat je voor de functie doktersassistent gekozen hebt?
Dat zit ‘m voor mij in de afwisseling. Als doktersassistente doe je zowel een stukje administratief werk, je hebt veel contact met de woningen en daarnaast verricht je ook nog medische handelingen. Het is onze taak dat alles goed loopt op de medische dienst, we zetten de hele dag door lijntjes uit.
Afwisselend werk dus. Kan je een werkdag omschrijven?
In totaal zijn we met zes collega’s en werken afwisselend de dienst 1 en dienst 2. Bij de dienst 1 dag begin je met het opstarten van de machines voor bijvoorbeeld ontstekingswaarden en urinecontroles, en zorgen we dat de telefoons en computers aanstaan. Op deze dag ben je het aanspreekpunt voor de artsen en je springt bij wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld bij een vingerprik. Ook beheer je de hele dag de telefoon en check je de e-mails die binnenkomen. Op de dienst 2 dag doen we de poliafspraken. Denk aan oren uitspuiten, injecties, bloedafname, lichamelijk onderzoek en doen tussendoor nog wat administratie. We werken veel samen met de verpleegkundigen, de verpleegkundig specialisten, huisartsen en VG-artsen.
Wat maakt je werk zo leuk?
Zonder twijfel: de doelgroep. "Never a dull moment" roepen we vaak naar elkaar en elke dag ervaren we wel iets wat dit bevestigt. Onlangs gaf een bewoner ongevraagd feedback aan een huisarts: "Jou vind ik wel heel aardig, maar soms kan ik je ook wel achter het behang plakken", zei hij. Dan liggen wij weer in een deuk. Elke dag is een puzzel om alles te bolwerken, en het is geweldig als dat lukt. En als het niet lukt, proberen we het de volgende dag opnieuw.
Waarin verschilt de medische dienst van Vanboeijen met een reguliere praktijk?
We horen hier bijna nooit rechtstreeks van bewoners of cliënten wat er aan de hand is. We moeten daardoor nog vaker zaken uitsluiten. Afspraken duren dan ook langer, zo'n 20 minuten, en we proberen wachttijden te beperken om onrust te voorkomen. Als iemand niet naar de medische dienst kan komen omdat dat fysiek niet lukt, gaan de verpleegkundigen naar de woning. Als ze naar de medische dienst komen, hebben persoonlijk begeleiders en familieleden een belangrijke rol, omdat zij de bewoner of cliënt kennen. Deze samenwerking is voor ons cruciaal.
Ervaar je het als een voordeel dat je ook als begeleider op de woning hebt gewerkt?
Ik denk dat het een voordeel is dat ik mij goed kan inleven in de situatie van onze collega’s op de locaties. En soms maakt dat het ook juist lastig, omdat ik nu de kant van de medische dienst ook ken. Bij personeelstekorten op de woning is het soms lastig om naar de medische dienst te komen en dan moeten we voet bij stuk houden. Dit is niet altijd leuk, maar wel noodzakelijk om de medische dienst goed draaiende te houden. Nu ik zelf op de medische dienst werk, begrijp ik het waarom hierachter beter, en kan ik dat gelukkig ook goed uitleggen. Wel zijn we als doktersassistenten heel tevreden over de samenwerking tussen de medische dienst en de locaties.